بسيار از پزشکان درصدد هستند تا کارهاي دفتري خود از جمله ثبت گزارشات مالي ،ثبت سوابق بيماران ، نوبت دهي آنلاين و. را با
با توجه به اينترنتي شدن دنياي امروز و انجام تمامي کار ها به وسيله اينترنت و سيستمي شدن کارهاي در اين مقاله ميخواهيم به دلايل ضرورت استفاده ار
در گذشته حفظ سوابق بيماران و برنامه هاي نوبت دهي در کلينيک ها و بيمارستان ناکارآمدي هاي مختلف اداري و عملکردي زيادي را داشت . به همين دليل صنعت پزشکي از نرم افزارهاي مديريت کلينيک استقبال زيادي کرده است. فناوري پيشرفته نرم افزاري روش کار صنعت پزشکي را در سالهاي اخير تغيير داده است.
نرم افزار مديريت کلينيک با ويژگي هاي جامع و گسترده خود خدمات بي شماري را به صنعت پزشکي ارائه مي دهد. اين نرم افزار مي تواند کل پرونده بيمار از جمله آدرس ، جنس ، سن ، حساسيت به دارو و سوابق ديگر مانند عکس ريه ها ، نمودار قلب ، نمودار وزن و قد و موارد ديگر را ثبت کند.همچنين نسخه ها ، سوابق بيمار ، صورتحساب ، گزارش هاي تشخيصي و گواهي نامه هاي مختلفي را چاپ و با سيستم حسابداري ، برنامه هاي نوبت دهي و همچنين موجودي دارو را حفظ مي کند.
از مهمترين مزاياي استفاده از نرم افزار مديريت کلينيک اين است که به شما کمک مي کند تا از کليه کارهاي اداري دستي خلاص شويد!نگهداري پرونده هاي کاغذي نه تنها دشوار است بلکه مستعد آسيب ديدگي نيز هستند. اين نرم افزار شامل ماژول “پرونده سلامت الکترونيکي” است که تمامي اسناد و اطلاعات لازم را در سيستم خود نگه مي دارد.
يکي از مهم ترين موارد در بهينه شدن کارهاي رايج در مطب و کلينيک اين است که ارائه دهنده خدمات بهداشتي بتواند با سهولت پرونده هاي پزشکي بيمار را رديابي و ذخيره کند و به آن ها دسترسي داشته باشد. با کمک نرم افزار مديريت کلينيک ، مي توانيد داده هاي بيمار را در سيستم براي دسترسي در نوبت هاي بعدي ضبط ، به روز رساني و بايگاني کنيد.
جزئياتي مانند تشخيص قبلي ، جراحي ، مشکلات مزمن ، نتايج آزمايش ، واکسيناسيون و موارد ديگر در اين سيستم موجود است که در صورت وم ، پزشک مي تواند با کليک بر روي يک دکمه ، نگاهي به کل تاريخچه بيمار داشته باشد.
اين نرم افزار با داشتن يک سيستم يکپارچه براي حفظ سوابق ،به پزشکان بخش هاي مختلف اجازه مي دهد تا با يکديگر هماهنگ شوند تا وضعيت بيمار بهتر ارزيابي شود. .
سيستم مديريت کلينيک با خودکارسازي کل سيستم ، کارآيي کلي سازمان را بهبود مي بخشد. اين نرم افزار به ساده سازي فعاليت هاي مراکز مراقبت هاي بهداشتي کمک مي کند. برخي از آنها شامل ثبت نام ، چاپ نسخه ، نمودار ، برنامه ريزي قرار ملاقات بيماران و عملکرد صورتحساب است. همچنين حساب و موجودي مطب و کلينيک را حفظ مي کند.
مديريت فرايند خودکار باعث صرفه جويي در وقت براي پرسنل پزشکي مي شود که اين باعث افزايش بهره وري آنها مي گردد . به اين ترتيب هزينه عملياتي کلينيک به حداقل مي رسد و کارايي کارکنان بهبود مي يابد.
.
يکي از ارزشمندترين ويژگي هاي نرم افزار مديريت کلينيک برنامه ريزي است. اين بدان معناست که بيماران مجبور نيستند با تماس تلفني نوبت بگيرند. آنها مي توانند در هر ساعت از شبانه روز نوبت خود را بصورت آنلاين رزرو کنند. .
علاوه بر اين ، ماژول برنامه ريزي يادآوري نوبت ،به طور خودکار از طريق ارسال پيامک به بيماران نوبت آن ها را يادآوري ميکند.
همچنين بيماران در مراکز پزشکي در مورد ذخيره نسخه هاي خود نگراني ندارند زيرا مي دانند که داده هاي آنها در کلينيک پزشک ذخيره مي شود. اين نرم افزار کلينيک براي افزايش رضايت بيماران در مراکز درماني بسيار مفيد و کاربردي است.
با اتوماسيون شدن تمام کارها ، احتمال اشتباهات ناشي از خطاهاي انساني از بين مي رود .
همچنين نسخه هاي چاپ شده اي که در نرم افزار ثبت شده اند به راحتي قابل خواندن هستند
در مورد صورتحسابهاي پزشکي نيز اين مسئله بسيار حائز اهميت است. اين مورد يکي از فاکتورهاي مهم مراکز درماني است. سيستم مديريت کلينيک ماژول هاي صورتحسابي را ارائه مي دهد که مديريت فرآيند چرخه درآمد را بسيار آسان مي سازد.
سيستم مديريت کلينيک باعث صرفه جويي در وقت نوشتن نسخه ها ، محاسبه و تهيه صورتحساب ، تشکيل پرونده و سوابق بيمار و همچنين حفظ نوبت دهي ها مي شود. به همين ترتيب ، پزشکان مي توانند توجه بيشتري به بيماران خود داشته و به آنها خدمات سريع و بهتري را ارائه دهند.
امروزه با گسترش زندگي شهري نياز به يک سيستم نوبت دهي مکانيزه جهت جلوگيري از شلوغي و ازدحام جمعيت در مراکز داراي مراجعه کننده امري ضروري ست در اين مقاله به بررسي چند مورد از مزاياي استفاده از سيستم نوبت دهي مکانيزه مي پردازيم:
در مراکزي که ارباب رجوع فراوان دارند استفاده از سيستم نوبت دهي مکانيزه باعث جلوگيري از ازدحام و شلوغي در باجه پذيرش شده به عنوان مثال استفاده از اين سيستم در بانک ها باعث پخش مشتريان در باجه هاي پذيرش شده و از ازدحام در يک باجه جلوگيري مي کند.
استفاده از سيستم نوبت دهي مکانيزه باعث آرامش خاطر مراجعه کنندگان مي شود بطوريکه آنها خيالشان راحت است که کارها طبق نوبت در حال انجام است همچنين در اين روش فراخواني ارباب رجوع جهت انجام کار وي به سادگي انجام پذير بوده و اطلاع رساني بخوبي انجام مي گيرد.
با سيستم نوبت دهي مکانيزه ارگان ارائه دهنده خدمات اين امکان را دارد تا تمامي امکانات و تسهيلات خود را به سادگي به همه مراجعه کنندگان معرفي کند و خدمت جديد ارائه شده توسط ارگان هم بسادگي ساماندهي مي شود.
امروزه با اين روش نوبت دهي مراجعه مجدد افراد جهت دريافت نوبت کاهش پيدا کرده و ارگان ها نظم وانضباط بيشتري در کنترل خدمات به مراجعه کنندگان دارند هم چنين مديريت نحوه پاسخگويي کارکنان به ارباب رجوع هم ساده تر گشته بطوريکه با نرم افزار گزارش گيري سيستم نوبت دهي اطلاعات دقيقي از نحوه پاسخ گويي هر يک از کارکنان در دست خواهد بود
به علاوه با دستگاه نظر سنجي سيستم نوبت دهي باربدامکان دريافت نظرات ، پيشنهادات و انتقادات مراجعين به ساده ترين روش ممکن ميسر گرديده است.
درپايان مهمترين مزيت استفاده از سيستم نويت دهي صرفه جويي در وقت و هزينه ارگان و مراجعه کننده است بطوريکه فرد مي تواند با توجه به نوبت دريافتي وقت خود را برنامه ريزي کند تا کمترين وقت تلف شده را داشته باشد
- افزايش دسترسي به اطلاعات يكپارچه بيماران
بدون وجود پرونده الکترونيکي سلامت دسترسي به اطلاعات يکپارچه سلامت بسيار مشکل و حتي در بسياري از موارد غيرممکن است. ازگزارشات متنوعي که مي توان از اطلاعات يکپارچه سلامت بدست آورد مي توان براي مقاصد مديريتي، نظارت، و پژوهشي استفاده نمود.
- بهبود دسترسي مناطق دور افتاده و روستايي به مراقبت هاي سلامت
با ارائه دورا پزشكي و خدمات ديگر پرونده الكترونيكي سلامت، سطح کيفيت مراقبتهاي بهداشتي و درماني در مناطق دورافتاده و روستاها به طور چشمگيري افزايش مي يابد.
پرونده الکترونيکي سلامت با تسريع انجام خدمات بهداشتي درماني و جلوگيري از اقدامات تكراري و مراجعات بي مورد، در زمان بيماران و پرسنل سلامت صرفه جويي مي نمايد.
- كاهش خطا در نسخه نويسي
پرونده الكترونيكي سلامت با هشدارهاي به موقع به پزشك و همچنين خوانايي نسخه الكترونيكي و جلوگيري از اشتباه در تحويل دارو موجب كاهش خطا در نسخه نويسي ميشود.
- کاهش خطا در تفسير نتايج آزمايشات و تصاوير تشخيصي
با توجه به اينكه متخصصان راديولوژي ميتوانند علاوه بر آزمايش يا تصاوير تشخيصي بيمار به سوابق بيماري هاي حال و گذشته وي و تصاوير و آزمايشات قبلي وي نيز دسترسي داشته باشند ميتوانند آزمايشات و تصاوير را بهتر تفسير نمايند.
- كاهش آزمايشات و نسخه هاي تكراري
با پزشكان از سوابق بيماران مطلع شده و از آزمايشات و نسخه هاي تكراري و بي مورد پرهيز مينمايند. با اين كار صرفه جويي در هزينه داروها و آزمايشات به طور چشمگيري صورت ميگيرد.
- بهبود نتايج درمان
با آگاهي بيشتر كادر درماني از سوابق پزشكي بيمار تشخيص پزشکان دقيقتر شده و در نتيجه درمان مناسبتري انجام خواهد شد. همچنين با جلوگيري هوشمند از اشتباهات نسخه نويسي و تحويل دارو، نهايتا نتايج درمان بهبود خواهد يافت.
- افزايش مشاركت بيمار در مراقبت از خودش در منزل
با استفاده از زيرساخت پرونده الكترونيكي سلامت و انجام خدمات مراقبت در منزل توسط اين سيستم، بيماران داراي بيماري هاي مزمن (مانند ديابت و فشارخون بالا) ميتوانند اطلاعات مورد نظر پزشكانشان را در پرونده الكترونيكي سلامت خود قرار داده و پزشك خود را مطلع نمايند. به اين ترتيب علاوه بر اينکه نياز به مراجعه به پزشك كاهش مي يابد، مشارکت بيماران در فرايندهاي مراقبت از خودشان نيز افزايش مي يابد.
- تسهيل در آموزش پزشکي
پرونده الکترونيکي سلامت موارد باليني متعددي را براي اساتيد پزشکي فراهم مي سازد تا آنان بتوانند از اين موارد براي تدريس به دانشجويان خود استفاده نمايند. به اين ترتيب کيفيت آموزش پزشکي به طرز چشمگيري افزايش خواهد يافت.
- تسهيل در پژوهشهاي حوزه سلامت
با ايجاد امکان يکپارچه سازي اطلاعات سلامت توسط پرونده الکترونيکي سلامت، تسهيل زيادي در پژوهش هاي حوزه سلامت اتفاق مي افتد بطوريکه بسياري از پژوهش هايي که عملا بدون وجود اين سيستم امکان پذير نيستند، به راحتي ميسر ميگردد. در واقع پرونده الکترونيکي سلامت بستر اطلاعاتي بسيار مناسبي براي توليد و مديريت دانش پزشکي به شمار ميرود.
- بهبود مديريت منابع انساني و فيزيکي در حوزه سلامت
با استفاده از گزارشات مديريتي پرونده الکترونيکي سلامت مي توان از پرسنل سلامت و امکانات پزشکي به طرز بهينه اي استفاده نمود. به اين ترتيب پرونده الکترونيکي سلامت به عنوان ابزاري مفيد براي مديريت منابع انساني و فيزيکي در نظر گرفته مي شود.
- بهبود مديريت بيماري هاي مسري
با استفاده از سيستمهاي هشدار سريع پرونده الكترونيكي سلامت و سرويس هاي مديريت بحران، مديريت شيوع بيماري هاي مسري بهبود مي يابد. موارد مورد نظر براي هشدار (مثلا مرگ يک بيمار مبتلا به انفلوانزا) در سيستم تعريف مي شود تا در صورت وقوع اين موارد، سيستم بطور خودکار هشدارهاي لازم را به مراکز مرتبط ارسال نمايد.
- بهبود نظارت بر خدمات بهداشتي درماني
دسترسي مسولين نظارت بر خدمات بهداشتي درماني به سيستم پرونده الکترونيکي سلامت و امکان انجام گزارشات نظارتي موجب مي شود تا کيفيت نظارت بر اين خدمات افزايش يابد. به اين ترتيب امکان وقوع تقلب هاي شايع در فرايندهاي بهداشتي درماني کاهش خواهد يافت.
1- سهولت: رابط کاربري آسان و نياز به آموزش کم جهت تسلط به نرم افزار از ويژگي هاي اصلي يک نرم افزار خوب محسوب مي شود.
2- امنيت: امنيت اطلاعات شما پر اهميت ترين موضوع است. فرض کنيد پرونده کاغذي نگه مي داريد. اگر براي کل آنها اتفاق بدي بيافتد کل سابقه بيماران شما از بين خواهد رفت. پس به نرم افزار هايي اعتماد کنيد که تحت وب بوده و روي سرور هاي قدرتمند و با چندين لايه محافظت فيزيکي و مجازي بهرهمند هستند.
3- هوشمندي: نرم افزار هاي ثبات اطلاعات، نرم افزار هايي بوده که اطلاعات مطب شما را تنها ذخيره مي سازند. نرم افزار هاي روز دنيا ارزش اطلاعات را درک کرده و با استفاده از اطلاعات ورودي، هوش مصنوعي به ترم افزار مطب افزوده تا خطا ها را کاهش دهد. اين هوشمندي سبب خواهد شد تا سرعت، دقت و سهولت کار پزشک دو چندان گردد.
4- دسترسي: دسترسي آسان از هر نقطه به پرونده ها،تحت وب بودن در عين امنيت بالاتر نسبت به نرم افزار هاي تحت ويندوز.
مقاله مرتبط :
نرم افزار مراکز بهداشتي / چگونه بين بخش هاي مختلف همانگي ايجاد م
يک نرم افزار مطب خوب چه ويژگي هايي را بايد پوشش دهد ؟
چگونه يک قلم نوري مناسب انتخاب کنيم؟ / نرم افزار مديريت کلينيک چ
مي ,، ,افزار ,نرم ,مديريت ,نوبت ,نرم افزار ,استفاده از ,نوبت دهي ,مي شود ,مديريت کلينيک ,پرونده الکترونيکي سلامت ,افزار مديريت کلينيک ,پرونده الكترونيكي سلامت ,مديريت منابع انساني
درباره این سایت